July 17, 2013

mee goreng basah yang xbrapa nak jadi...

assalamualaikum... nahhh ko tgok tajuk entry aku...hahahahah... ni menu berbuka tuk hari ke 8.. aku nk wat mee goreng basah.. tapi xckup air la plak..jadi xbrapa basah...pastu aku bg telur..mmg x jadi la kan..haha.. mcm ala2 mamak...tapi xmcm jgk...ntah la...tapiiii rasa dia sedap...aku xtipu.. walaupun aku xrasa tapi ckup rasa la...tepuk tngn utk diri aku sendiri..kih2... aku xbrapa pandai nk wat mee goreng ni...ni kira first time la aku buat...alhamdulillah menjadi.. ni aku bagi resepi... aku tgok kat google je.. aku ubah skit2 je..

bahan-bahan..
2 bungkus mee kuning
daging ayam(dipotong kecik2 bleh jugak guna udang atau sotong tapi aku xde stok yg ada ayam j..)
1 biji bawang merah dihiris(aku guna bawang besar jadi sebiji j klu bawang kecik 2@3)
3 ulang bawang putih(aku ketuk je)
1 senduk cili blender
2 sudu besar sos tiram
2 sudu besar sos cili
2 sudu besar sos tomato
2 sudu besar kicap manis(aku pakai kipas udang-kalau xcukup bleh tambah)
sawi@taugeh(aku pakai sawi laki aku xnak taugeh)
2 cawan air(nak basah lebihkan air,xnak basah kurangkan air)
garam
gula
serbuk perasa
minyak secukupnya
daun sup@daun bawang
cili merah dipotong(hiasan)


cara-cara masak...
-basuh mee dengan air dan toskan..
-panaskan minyak kemudian masukan bawang merah ngn bawang putih..masak hingga naik bau pastu masukan cili blender...masak hingga terbit minyak.. pastu masukan ayam..bila ayam dah masak masukkan sos tiram,sos cili,sos tomato dan juga kicap manis..
-tggu hingga mendidih..pastu masukan air...bila air tadi dah mendidih masukn garam,serbuk perasa...pastu masukan mee dan sayur...gaul bagi mesra...bila dah siap masukan daun sup@daun bawang dan cili merah...siappp... pastu ngap...hahaahah...



ni mee yg aku buat tadi...korang try la...sedap... aku mmg suka wat bnyk sbb bagi mak aku sikit..
kalau korang wat sikit korang ubah la kuantiti bahan2 tu... selamat mencuba ye kawan2...

posted from Bloggeroid

3 comments:

  1. hana failed kalo goreng mee atau bihun. rasa mesti tak sama tiap kali buat. tak best walaupun guna resepi yg sama org kasi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahah...saja bgi resepi hana.. xsngka try jadi...bihun mmg xpandai...

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete

.: